Computational thinking
Wat? Computational thinking betekent denken als een computer. Als dit, dan dat... In de volksmond noemen we het eerder programmeren. Programmeren is niet alleen voor een computergeleerde erg interessant, maar het voorwaardelijk denken is toepasbaar in allerlei andere situaties. Onderstaande filmpje geeft weer wanneer er programmeerregels worden gebruikt. Programmeren is ook bedenken welke stappen je allemaal moet zetten om bijvoorbeeld van de ene kant naar de andere kant te komen (ga staan, draai links, stap vooruit, etc.).
Hoe? Op deze pagina vind je per 2 leerjaren meerdere lesideeën die te maken hebben met computational thinking. We hebben geprobeerd een combinatie tussen lessen te verzamelen waar je wel of geen device voor nodig hebt. N.b. Als uitgangspunt hebben we de leerlijnen van FutureNL gebruikt.
Wanneer? De periode Computational thinking loopt tot 10 november. Dat is de dag dat de Week van de Mediawijsheid start. Het volgende onderwerp dat we uit gaan werken is Mediawijsheid.
Materialen? Er is een aantal opdrachten waarvoor je materialen nodig hebt; de Beebots en de Microbits. Deze kun je via mail bij ons aanvragen. Wel graag voor een periode van maximaal twee dagen, zodat ze niet ergens blijven slingeren en iedereen de mogelijkheid heeft er gebruik van te maken.
Vragen? Jasper en Bart hebben deze lessen verzameld. Mocht je vragen hebben dan kun je bij ons terecht.
Foto's? Heb je nou een activiteit ondernomen en mocht je foto's hebben gemaakt, dan ontvangen wij er graag een paar.
Leerjaar 1 / 2
Lesidee 1
Digi-doener! | Herfstschatten
Deze Digi-doener gaat over herfstschatten: bladeren, vruchten, noten, bessen, etc. die kinderen in de herfsttijd in het bos kunnen vinden. De leerlingen bekijken wat er zoal te vinden is in het bos. Ze leren dat je met de gevonden spullen een collage kunt maken en dat je je vondsten overzichtelijk kunt noteren en presenteren in een tabel.
Lesidee 3
Magnetische knikkerbaan
Met de magnetische knikkerbaan kun je op een bord een knikkerbaan maken. Er zijn kaarten die kunnen worden nagebouwd. Als dit, dan dat...
Lesidee 2
Digi-doener! | Levend programmeren
In deze les gaan leerlingen elkaar programmeren (levend programmeren). De postbode (leerling 1) is een heel belangrijke brief kwijtgeraakt. De brief is door de harde wind uit zijn tas gewaaid. Leerling 2 weet waar de brief ligt. Hij vertelt de postbode via mondelinge instructies of via instructies op kaarten hoe de postbode bij de brief kan komen. De les heeft zowel doe- als praatopdrachten en is daardoor afwisselend en interactief.
Lesidee 4
Beebots
Jullie hebben al eerder gewerkt met de Beebots. Alle Beebots die het doen, zijn te vinden in het ICT-lokaal. Onderstaand vind je een uitleg van meester Sander.
Leerjaar 3 / 4
Lesidee 1
Digi-doener! | Robotles
Tijdens deze les gaan de leerlingen leren lopen als een robot in de robotfabriek. Ze ervaren wat de verschillen zijn tussen een menselijk lichaam en een mechanisch lichaam. Ze leren duidelijke algoritmes maken en elkaar hiermee opeenvolgende instructies te geven. De les heeft zowel doe- als praatopdrachten en is daardoor afwisselend en interactief.
Lesidee 2
Digi-doener! | Boevenles
Tijdens deze les gaan de leerlingen als echte speurneuzen aan het werk. Aan de hand van een misdaad worden zij om hulp gevraagd door een politieagent. Er zijn verschillende opdrachten in de vorm van puzzels waardoor er steeds meer verdachten afvallen. Gezamenlijk vinden de leerlingen de dader. De les heeft zowel doe- als praatopdrachten en is daardoor afwisselend en interactief.
Lesidee 3
Skillsdojo | Waaruit bestaat een robot?
In deze missie ontdek je uit welke onderdelen een robot is opgebouwd en maak je met deze onderdelen een eigen robot.
Lesidee 4
Beebots
Jullie hebben al eerder gewerkt met de Beebots. Alle Beebots die het doen, zijn te vinden in het ICT-lokaal. Bij leerjaar 1 en 2 vind je een video.
Lesidee 5
Skillsdojo | Robottaal spreken
Een hacker heeft het brein van een robot gewist. Kun jij robottaal leren spreken en de geheime code ontcijferen?
Leerjaar 5 / 6
Lesidee 1
Digi-doener! | Een minischakelaar in je computer
Tijdens deze les gaan de leerlingen ervaren hoe een model van een computer werkt. Ze kunnen de verschillende onderdelen van de computer benoemen en ze leren wat een transistor is en wat de functie ervan is.
Lesidee 2
Digi-doener! | Een computer is net een mens
Tijdens deze les gaan de leerlingen leren uit welke onderdelen een computer bestaat en leren ze wat elk onderdeel doet. De leerlingen zullen ontdekken dat de werking van de verschillende computeronderdelen wel een beetje lijken op de werking van de onderdelen die mensen hebben.
Lesidee 3
Hour of code | Schrijf je eerste computerprogramma
Leer de basisbegrippen Computer Wetenschappen door programmeren door middel van slepen en plaatsen. Dit is een spelachtige zelfstudie met video-lezingen van Bill Gates, Mark Zuckerberg, Angry Birds and Plants vs. Zombies. Leer herhalingslussen, voorwaarden en basisalgoritmen.
Lesidee 4
Skillsdojo | Programmeer je naam in licht
Ontdek wat een microcomputer is en schrijf je eigen naam in LED lichtjes.
Leerjaar 7 / 8
Lesidee 1
Digi-doener! | Binair tekenen
Tijdens deze les gaan de leerlingen ervaren hoe een model van een computer werkt. Ze kunnen de verschillende onderdelen van de computer benoemen en ze leren wat een transistor is en wat de functie ervan is.
Lesidee 2
Digi-doener! | Programmerende piraten
Tijdens deze les gaan de leerlingen aan de hand van een spel ervaren hoe een computer weet welke acties op elkaar volgen, bijvoorbeeld bij het keuzemenu van een telefoon of bij het kopen van een treinkaartje bij de treinkaartjesautomaat. Ook leren ze hoe dit heet, op welke manier het genoteerd wordt en krijgen ze voorbeelden van het gebruik van dit principe.
Lesidee 3
Hour of code | Schrijf je eerste computerprogramma
Leer de basisbegrippen Computer Wetenschappen door programmeren door middel van slepen en plaatsen. Dit is een spelachtige zelfstudie met video-lezingen van Bill Gates, Mark Zuckerberg, Angry Birds and Plants vs. Zombies. Leer herhalingslussen, voorwaarden en basisalgoritmen.
Lesidee 4
Skillsdojo | Steen, papier, schaar
In deze missie ga je een digitale versie van het spel ‘steen, papier, schaar’ maken.