Op de hoogbegaafdheidsafdeling van GSV sluiten de lessen nauw aan bij de leerbehoeften en het denkniveau van de leerlingen. We werken in kleine groepen van maximaal 22 kinderen, waardoor er ruimte is voor persoonlijke aandacht en de leerlingen een omgeving met gelijkgestemden ervaren. Dit draagt bij aan een soepel verlopende sociaal-emotionele ontwikkeling en een betere aansluiting bij leeftijdsgenoten.
Themastructuur met Deep Level Learning
Het onderwijs is gebaseerd op Deep Level Learning. Dit is een thematische aanpak waarbij thema’s top-down worden aangeboden en de focus ligt op het ontwikkelen van hogere orde denkvaardigheden zoals analyseren, evalueren en creëren. Naast de gewone vakken volgen leerlingen verdiepend onderwijs in vakken zoals schaken, filosofie, Spaans en wetenschap. We stimuleren leerlingen om verbanden te leggen en creatieve oplossingen te bedenken, en leggen daarbij ook nadruk op het toepassen van kennis in de praktijk.
Afstemming met IPC en brede samenwerking
Deep Level Learning sluit goed aan op het International Primary Curriculum dat op de andere afdelingen wordt gebruikt. Dit zorgt voor een consistente en herkenbare aanpak in onze hele school. Waar mogelijk worden lessen in het Engels gegeven en werken we samen met bedrijven, natuur- en kunstorganisaties en wetenschappelijke instellingen om projecten nog boeiender te maken.
Ruimte voor zelfstandigheid en vaardigheden
Op de GSV werken we met een geïntegreerde aanpak van de zaakvakken (weredoriëntatie) middels het programma IPC (International Primary Curriculum). Het International Primary Curriculum is een integraal, thematisch en creatief curriculum voor leerlingen van 4-12 jaar. Het is onderlegd met een duidelijk leerproces met specifieke leerdoelen voor elk vakgebied. Het IPC is zo samengesteld, dat het leerkrachten helpt de lessen zo boeiend, actief en zinvol mogelijk voor de leerlingen te maken. Het IPC curriculum geeft ook een internationaal perspectief. Het helpt de kinderen verbanden te leggen tussen het geleerde en hoe dit toegepast kan worden in eigen land en kijkt tevens naar het perspectief van mensen in andere landen.
Praktisch leren in de onderbouw
In de jongste groepen stimuleren we leren door doen met speelleerplaatsen, waarin diverse ontwikkelingsgebieden aan bod komen. De leerkracht observeert en begeleidt, zodat elk kind in zijn eigen tempo kan groeien.
Huiswerk en studievaardigheden
In de jongste groepen stimuleren we leren door doen met speelleerplaatsen, waarin diverse ontwikkelingsgebieden aan bod komen. De leerkracht observeert en begeleidt, zodat elk kind in zijn eigen tempo kan groeien.
Heeft u een vraag of suggestie voor ons?