KiVa

Om een positief schoolklimaat te bevorderen werkt GSV met het KiVa-programma. Dit programma is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en ontwikkeld in Finland.

KiVa vormt een belangrijk onderdeel van onze aanpak op het gebied van pedagogiek en sociaal-emotioneel leren. Via aansprekende lessen en activiteiten leren leerlingen over empathie, vriendelijkheid, respect en effectieve communicatie. Het programma helpt kinderen om een sterk groepsgevoel te ontwikkelen en stimuleert hen om naar elkaar om te kijken. In de groepen wordt veel aandacht besteed aan de 7 KiVa-regels. Deze gelden voor de hele schoolomgeving.

De 7 KiVa-regels zijn

1. We gedragen ons vriendelijk en behandelen elkaar met respect. 

2. Samen vormen we een fijne groep. 

3. We praten met elkaar en gebruiken ‘ik’-taal. 

4. We willen dat pesten stopt! 

5. We gaan goed met elkaar om. 

6. We helpen elkaar.

7. We komen voor elkaar op.

Onze zorgstructuur

Op de Groningse Schoolvereniging kijken we verder dan cijfers en rapporten. We zien iedere leerling als een individu met unieke talenten, leerstijlen en behoeften. Daarom hebben we een ondersteuningsroute die even zorgvuldig als flexibel is — zodat iedere leerling de ruimte krijgt om te groeien.

Zie het SCHOLONDERSTEUNINGSPROFIEL voor een uitgebreide beschrijving van onze zorgstructuur

De basis van kwaliteit

Elke leerling krijgt op de GSV hoogwaardig onderwijs binnen het reguliere aanbod. We werken met een duidelijke weekplanning, waarin basisinstructie, gerichte uitleg en zelfstandig werken elkaar afwisselen. Zo leren leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces — met de leerkracht als inspirerende coach.

Een tijdelijke boost

Soms heeft een leerling even extra zetje nodig. Samen met onze kwaliteitscoördinator (KC’er) of remedial teacher (RT’er) stellen we dan een kort, doelgericht plan op.

Deskundige hulp

Wanneer de extra hulp niet voldoende helpt, schakelen we vaak deskundigen in. Ouders, leerkrachten en specialisten zoals orthopedagogen of psychologen werken nauw samen om te ontdekken wat nodig is.

Leerplan

Sommige leerlingen hebben langer ondersteuning nodig om in hun eigen tempo te kunnen  groeien. Voor hen ontwerpen we een persoonlijk leerplan, met individuele doelen en een eigen leerlijn (EL) of ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit plan wordt regelmatig geëvalueerd, zowel intern als met ouders en leerling.

De juiste plek 

Soms vraagt een leerling om een andere leeromgeving dan de GSV om beter tot bloei te komen. In overleg met ouders en specialisten kijken we dan naar de mogelijkheden binnen het speciaal (basis)onderwijs. Met zorg en respect begeleiden we de overstap — altijd in samenwerking met het Samenwerkingsverband en de ouders.

Remedial teachers en kwaliteitscoördinatoren

Voor zorgleerlingen wordt op vaste tijden remedial teaching ingezet, zowel binnen als buiten de groep. We hebben hiervoor een aantal Remedial teachers op onze afdelingen werken, die (groepjes of individuele) leerlingen extra begeleiden. De GSV zet structureel in op extra inzet van uren in zorg door remedial teachers en kwaliteitscoördinatoren voor alle afdelingen. De leerkracht en interne begeleider overleggen vier keer per jaar om zo goed mogelijk over de juiste zorg voor de leerlingen te beslissen. Het is een bewuste keuze om de groepen in de onderbouw en de internationale afdeling klein te houden zodat we een solide basis leggen voor het verdere leren vanaf groep 4.

Heeft u een vraag of suggestie voor ons?